пʼятницю, 21 серпня 2020 р.

ПРО СТАРОСАМАРСЬКУ СОТНЮ ТА СТРУГ ПИШУТЬ ІНШІ.

 

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ІСТОРИЧНА ПОБУДОВА КОЗАЦЬКОГО ЧОВНА КОЗАКАМИ "ЗОЛОТОЇ ПАЛАНКИ"

   Зазвичай більшість човнів були побудовані десь на Західній Україні і потім козаки чи, хтось під козаків, викупляв їх.
   Власними силами будували байдак козаки Печерської сотні з Києва.
  Справа побудови човна нашими козаками розпочалась з того. що спочатку визначились хто буде брати в цьому участь. Зголосилось достатньо козаків спочатку.
  Шапа давно вивчав це питання і досвід переймав в інших побудови подібних човнів. Вирішили будувати плоскодонний човен. що мав можливість ходити по малих річках. притоках Дніпра і по Дніпру...

                        Малюнок Боплана. Єдина різниця від нашого, у нас човен таки плоскодонний.

   Саме такого плоскодонного невеликого човна досі будують іноді в інших містах старих, де ще не закинуте рибальство на малих річках. Правда човни там трохи інші. Ті човни не заплановані для встановлення щогл з вітрилами та розраховані вже на моторний хід. Наш же чисто весельно-вітрильний варііант. як в давнину.

   Якщо плоскодонні човни меншого розміру технологія зборки відома, то тут довелось експериментувати і знаходити власну технологію, якою могли користатись колись і козаки, бо вона значно простіша від тих за якими будують зараз...
    Всі плоскодонні човни збираються , починаючи з днища.  Збиваються дошки до ботей поперечин і потім обрізається контур човна до якого далі прибиваються бокові дошки.
   Тут же пішли іншим шляхом. Контур, прорахований на комп'ютері дав нам лише приблизні розміри і він не враховував чи гнутимуться так дошки. як промальовано. Тому, спробувавши іти по розмірах з комп'ютера. зрозуміли. що ширину човна треба таки зменшувати, саме біля днища...
   Далі закріпили бокові дошки до носів та середньої боті і по ним змогли приблизно побачити контур того самого днища. Але головне, треба було придумати на чьому збирати все це діло. Треба було щоб днище човна було вигнуте і відповідна від цього відштовхувався коли проктував в кголові в себе ту конструкцію...
     Як передбачав так і вийшло. Дошка по центру дніща під вагою прибитих носів зігнулась так як требаю А далі вже було простою справою прибивати інші дошки.
     По бортах прибили дві дошки, що задати кути наклонів для бокових шпангоутів човна, до яких прикріпили інші нижні боті днища і вже до ботей прибили скобами кожну дошку днища.
     Ця праця загалом зайняла днів 6, якщо працювати з ранку до вечора. але те, що ми не всі могли зібратись докуп. та працювали ми в основному вдох з Шапою. та не кожного дня удавалось вийти на цю роботу. то розтягнулось це на три місяці з перервами довгими...
   Вчора закінчили з днищем і тепер човен можна одночасно нарощувати борти і конопатити днище та смолити... По бортах залишилось поставити по 4-5 дошок(ще не вирішили точно).
Відмінність від усих інших побудованих човнів в тому, що тротини, що будуть прив''язуватись до бортів з обох боків охапками не менше півметра товщиною. будуть нести відповідне робоче навантаження, як було і в часи козаччини. а не як зараз у більшості  , бутафорське...
Побудова човна продовжується. Далі будемо доповнювати фотографіями по мірі просування робіт.                                                             





 Спочатку зібрали конструкцію на якій все буде збиратись.


     Потім Варвар построгав носи певної конфігурації та боті на днище.


 Зібрали конструкцію і дивимось як лягає центральна дошка на днище.

 Підібрали дошки на днище дивились з таким розрахунком , щоб класти дошку так, як найбільше вигинається.
 Всі місця, небезпечні для гниття, за порадою майстрів, покрили свинцевим суриком. Червоне це воно і є...
















 Кожна ботя іде під свом кутом і тому шпангоути прирізались під них.







 На фото ще дошки не прибиті . а просто укладені.
Дошки днища стагували струбцинами і тоді прибивали скобами до ботей та бортів.






 Кожен цвях треба було забивати так. що потім загинати його щоб виходило, як скоба. Дивистись фото знизу...



 Деякі дошки довелось підстругувати щоб лягли без щілин. за час лежання таки трохи повело деякі...




Днище прибите повністю. залишилось обрізати зайве і можна вести подальші роботи...
Далі всі шпангоути будуть укріплені металом. Носи будуть укріплені металом та центральна дошка днища по всій довжині буде укріплена металом....
Роботи продовжуються....
Треба буде робити ще сидіння носові палуби для стернових та сидіння для веслувальників та пасажирів. Ставити щоглу і можна буде спускати. Спус буде скоріше за все наступного літа...



ДНІПРОГРАД

Дніпровські козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

18 Серпня 09:00
Дніпровські козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг – судно, яке січовики використовували ще з княжої доби. Будівництво затягнулось на рік. Про це повідомляє Дніпроград з посиланням на Суспільне.

Так, вперше на воду човен хотіли спустити ще у жовтні, але спочатку завадила погода, потім карантин. Головною ідєю, як зазначає один з козаків, є згадка про славу козацького флоту.

«Наш човен козацький струг називається, він плоскодонний, призначений для перевезення вантажів. На Босфорі були знайдені минулого року близько 30 таких суден, різної довжини, але мінімальний 9 метрів, там що у нас такий самий», — говорить Олег Черненко — козак Старосамарської сотні.

Габарити човна складають 9 метрів у довжину, понад метр у висоту. На носі човна знаходяться козацькі стяги та гармата. Отаман судна Олег Черненко, він же козак Ворон, розповідає, що струги використовували як вантажні судна у морських походах ще з часів князя Святослава. Тоді вони були більші та вміщали до 100 людей. Сучасний струг помістить не більше десяти.

Під час будівництва судна дотрималися усіх технологій, які використовували пращури кількасот років тому, вивчали креслення та старий човен у Підгородньому. Стики шпаклювали промасленими канатами, з очерету виклали додаткові борти, розповідає козак Ворон. Єдине, що відрізняє конструкцію від оригіналу – матеріал. У козацьку добу їх виготовляли з дубів, цей зроблений із сосни.

«Ставлять стапеля і від днища нарощують борти. У нас інша методика, ми збираємо догори дриґом – збираємо днище, а потім до нього нарощуємо борти донизу і потім перевертаємо», — говорить Олег Черненко.

Зазначається, що метою створення човна є популяризація козацьких витоків українського народу та нагадування нащадкам про славу козацького флоту.

«Нас надихнули успіхи наших козаків, які займаються реконструкцією, зокрема, вони зробили на Дніпрі байдака реконструкцію. Ми пішли іншим шляхом — не байдак, а струг. Тут біла пляма і в науці, і взагалі це козацький експеримент, а ми козаки любимо експерименти», — говорить Микола Шапа — ідейник, козак Старосамарської сотні.

За козацькою традицією, перед сплавом, судно добу було у воді. Перед тим як поплисти - вистрілили з гармати, і далі козаки вирушили у плавання Дніпром.

Автор: Іван МУРАХА


Човен-струг, схожий на теслярський інструмент

Човен-струг, схожий на теслярський інструмент

Відродили його козаки Старосамарської сотні з Дніпропетровщини

Унікальний вантажний козацький човен-струг, відтворений козаками Старосамарської сотні Війська Запорозького низового Золотої паланки, спустили на воду на першій косі Усть-Самарського мосту, де зустрічаються води двох річок – Самари й Дніпра. На події побували кореспонденти Укрінформу.

ТРИ РОКИ РОБОТИ

Один з ініціаторів та організаторів побудови човна козак Ворон (Олег Черненко) пояснив, що спонукало козаків до роботи.

“Наш човен-струг плоскодонний призначений для перевезення вантажів. На Босфорі було знайдено близько тридцяти таких суден різної довжини. Мінімальним був дев’ятиметровий, його ми і взяли за взірець. Єдина різниця, що ми використали не таку ж деревину, як у давнину. А це висока й рівна велика верба, на бортах там ставили дуб, причому дошки треба було брати не пиляні, а колоті, тоді волокна не перерізалися і деревина менше намокала, а човен краще тримався на воді. Нам стало шкода рубати дуба, тому використали звичайні соснові дошки. А от мотузки відтворено повністю — з конопель, просочені березовим дьогтем”, – розповідає Олег Черненко.

Від початку робіт до спуску на воду минуло три роки. Але майструванням козаки займались не весь час, а лише тоді , коли у когось була відпустка. Розташувалися на подвір’ї козака Анатолія Рака у Підгородному.

Довжина човна 9 метрів, ширина – понад 2 метри. Вага — майже 700 кілограмів без спорядження.

“Та то у Рака подвір’я таке невеличке, то ми вже так і будували”, – сміються козаки.

Хоч насправді, перед початком роботи козаки Старосамарської сотні Микола Шапа та Олег Черненко вивчили всі наявні матеріали, поговорили з майстрами, що роблять менші човни — Валерієм Бондаренком з села Ковпаківка Магдалинівського району, використали досвід майстерні з виготовлення човнів у Микільському-на-Дніпрі, де будують дніпрові каюки. Вивчили матеріали Хортицького музею, де навесні підняли з вод Дніпра затонулий байдак. Врахувавши все, розробили проєкт відповідно до властивостей деревини – і вирішили таки будувати. Мета була проста – відродити методику побудови таких човнів.

“Як відомо, запорозькі козаки були відмінними річковиками й мореплавцями. Дуже відзначилися вони своїми походами на Чорному морі — їх найбільше припадає на період гетьмана Сагайдачного. Козаки використовували на своїй флотилії різні типи човнів — це були чайки, байдаки, різноманітні інші судна. Одним із видів річкових суден був струг. Струги відомі ще з часів княжої доби, причому не тільки в Україні, вони були по всій Європі, аж до Уралу. Використовували їх як вантажні, також для перевезення людей, коней. Наш варіант човна більше відповідає княжій добі, у козацькі часи струги були більшими і на них точно перевозили й коней. До роботи нас надихнули успіхи інших козаків, котрі займаються реконструкцією, зокрема кияни зробили дніпровий байдак. Ми вирішили відродити струг. Тут є біла пляма і в науці, й взагалі – це такий козацький експеримент, а ми любимо експериментувати”, – говорить Микола Шапа.

Він пояснив, що струг — це не від слова “стругати”, як здається на перший погляд, це такий теслярський інструмент у вигляді леза з двома ручками з обох боків.

“Якщо в профіль подивитесь на човен — він схожий на цей інструмент”, – підказує нам Микола.

ЗБИРАТИ КРАЩЕ ДОГОРИ ДНОМ

Козаки зізнаються, що саму технологію виготовлення на 70 відсотків опановували у процесі будівництва.

“Перше, що зрозуміли – збирати краще догори дном, бо хотіли, щоб дно було вигнуте від носу до носу. Тому коли придумали стапель, на якому збирати, наступного ж дня почали це робити. Завдяки гнучкості деревини під власною вагою добились такої вигнутості днища, як нам треба. Нинішні майстри малих човнів спочатку на рівному роблять днище, а потім вигинають домкратами. Ми цей момент викреслили з методики будування такого струга. Ми запланували будувати з дощок в стик, а не накладаючи одну на одну. Стики паклювали промасленими канатами, бо як вивчили з джерел – це кращий варіант для паклювання”, – розповідає Олег Черненко.

З власних ідей: запропонували зробити загнуті носи, щоб зменшити точку доступу в разі зіткнення об дно, хоч по Дніпру зараз вже й немає порогів. Взагалі судно призначене для мілководдя — для малих річок, заплав, де є багато водоростей, очерету, і те, що човен має два носи, дає можливість швидко змінювати напрямок руху, не розвертаючи сам човен на воді, лише змінивши стерно. На малій річці, наприклад, великий човен розвернути неможливо.

Розрахований човен-струг мінімум на шість гребців, двох стернових та двох гарматних. Ще частина людей відпочиває, щоб змінити гребців. Загалом тут може вміститися дванадцять осіб.

Отже з перервами в роботі човен був виготовлений восени минулого року, але настав період дощів, а далі й холоди, тому вирішили в кінці сезону не спускати його на воду, а перевезли з Підгородного та залишили у яхт-клубі “Дніпро” зимувати.

Вже цієї весни нарубали очерету, аби прив’язати його снопами по боках човна і приготували до спуску. Очерет, по-перше, відіграє роль буфера і захищає від розхитування, по-друге – це поплавки: човен може бути повен води, але плавати над водою допомагають очеретяні снопи й під час шторму.

ЗА КОЗАЦЬКОЮ ТРАДИЦІЄЮ

“Будівництво нами струга довело, що для цього не треба багато місця, будь-яке пласке місце підходить для цього, та тим більше не треба спеціальних заток та бухт”, – кажуть козаки.

Отже будували човен разом — Юрко Єгоров, Володимир Пасинко, Олег Черненко, Микола Шапа, Павло Різник, Василь Дудко, Дмитро Лебедєв, (Хижий), котрий зараз в зоні ООС, Олександр Коваль, Анатолій Рак, Андрій Чульський, Василь Певневець та інші козаки сотні. Коли вже збудований човен довелося перевертати, знадобилася сила 30 чоловіків!

На матеріали використали благодійні внески, зібрані під час фестивалів, адже в творчому об’єднанні “Золота паланка” Старосамарської сотні зібралося дуже багато цікавих та творчих людей. Опікуються козаки Центром кобзарського мистецтва, відроджують бойовий гопак, бойове мистецтво сліпих бандуристів — костурець (до речі, фрагмент його є в українському фільмі “Поводир”). Часті гості козаки у школах, куди прибувають обов’язково зі своїм Похідним музеєм.

За розмовами не помітили, як невеликий маніпулятор дуже обережно підняв і перемістив до кузова побудований човен. Далі слід було проїхати ще кілька кілометрів ґрунтовою дорогою до кінця коси. Так само обережно вивантажили вантаж прямо на воду.

За козацькою традицією, про початок або завершення будь-якої гарної справи тричі сповіщали гарматні постріли. Поставили таку гармату і на човен. Взагалі-то, закупили їх дві, але поки що поставили одну, постріли лунали тричі.

“У нашому випадку залп сповіщає про початок, ще не завершення”, – уточнює Микола Шапа.

На стерні вивісили прапор Старосамарської сотні козацької паланки Війська Запорозького низового та червоно-чорний, як символ боротьби за волю України.

Далі човен добу буде перебувати біля берега, за цей час деревина намокне і ущільниться. Тож козаки, пришвартувавши човна, лишились біля нього на ночівлю.

Вранці вони перевірять швидкість набирання води й якщо вона їх влаштує – спробують відійти далі від берега. У майбутньому планують ходити на козацькому стругу в малі й великі походи. Для цього заготовили вже щоглу і вітрило, був би лише попутний вітерець.

Хлюпоче вода до берега, колише спущений човен, скоро, зовсім скоро відчує він справжню хвилю Дніпра.

Людмила Блик, Дніпро Фото Миколи М’якшикова


СУСПІЛЬНЕ

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг – судно, яке січовики використовували ще з княжої доби. Будівництво, розповідає ідейник Микола Шапа, розтягнулося на рік.

Вперше на воду човен його хотіли спустити ще у жовтні, але спочатку завадила погода, потім карантин. Головна ідея каже козак Старосамарської сотні Олег Черненко нагадати про славу козацького флоту. Чи вдалося цього разу спустити струг на воду — далі у нашому матеріалі.

9 метрів у довжину, понад метр у висоту, на носі човна козацькі стяги та гармата. Так козаки Громадської організації «Золота паланка» спустили на воду власноруч виготовлений струг. Отаман судна Олег Черненко, він же козак Ворон, розповідає, струги використовували як вантажні судна у морських походах ще з часів князя Святослава. Тоді вони були більші та вміщали до 100 людей. Сучасний струг помістить не більше десяти.

«Наш човен козацький струг називається, він плоскодонний, призначений для перевезення вантажів. На Босфорі були знайдені минулого року близько 30 таких суден, різної довжини, але мінімальний 9 метрів, там що у нас такий самий», — говорить Олег Черненко — козак Старосамарської сотні.
У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

Під час будівництва судна дотрималися усіх технологій, які використовували пращури кількасот років тому, вивчали креслення та старий човен у Підгородньому. Стики шпаклювали промасленими канатами, з очерету виклали додаткові борти, розповідає козак Ворон. Єдине, що відрізняє конструкцію від оригіналу – матеріал. У козацьку добу їх виготовляли з дубів, цей зроблений із сосни.

«Ставлять стапеля і від днища нарощують борти. У нас інша методика, ми збираємо догори дриґом – збираємо днище, а потім до нього нарощуємо борти донизу і потім перевертаємо», — говорить Олег Черненко — козак Старосамарської сотні.

Мета, розповідає козак-ідейник Микола Шапа — популяризувати козацькі витоки українського народу та нагадати нащадкам про славу козацького флоту.

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

У Дніпрі козаки Старосамарської сотні власноруч створили аутентичний козацький струг

«Нас надихнули успіхи наших козаків, які займаються реконструкцією, зокрема вони зробили на Дніпрі байдака реконструкцію. Ми пішли іншим шляхом — не байдак, а струг. Тут біла пляма і в науці, і взагалі це козацький експеримент, а ми козаки любимо експерименти», — говорить Микола Шапа — ідейник, козак Старосамарської сотні.

За козацькою традицією, перед сплавом, судно добу було у воді. Перед тим як поплисти - вистрілили з гармати. І далі козаки вирушили у плавання Дніпром.


ВІСТІ ПРИДНІПРОВ'Я

На Дніпропетровщині створили унікальний козацький струг

За легендою, душа козака, що віддав життя за рідну землю, втілювалася у чайку. Цих птахів шанували запорожці, вважали їх своїми янголами-захисниками під час річкових та морських походів. Такі битви, безперечно, належать до найславетніших сторінок історії українського військового мистецтва. Тактикою ведення боїв на морі та на річках, своєю сміливістю та професійною вправністю, дотепністю під час штурмів ворожих фортець козаки викликали неабияке зачарування навіть у опонентів. Турецькі військові діячі захоплено згадували, як відчайдушно та вивірено діяли запорожці. До речі, у 1625 році францу­зький посол у Стамбулі Філіп де Арле де Сезі називав козаків «господарями Чорного моря». Якими суднами користувалися під час річкових та морських походів січовики?

А душа чайкою літає

У козаків існувало кілька видів човнів та суден. Одне з найпоширеніших — «чайка», що вдало підходила для морських походів, бо вирізнялася міцною стійкістю у буревії, була легким судном на ходу та швидким і не дуже помітним на воді. Останнє ставало справжнім дарунком у військових операціях: під час буревію кілька таких суден могли досить близько наблизитись непоміченими до великих неповоротких галер супротивника. Тож саме на таких вертких «чайках» козаки здобували перемогу.

На «чайці» зазвичай установлювалося 12-15 пар весел і знімна щогла заввишки 4 м із прямим вітрилом (ставили в разі попутного вітру). Рульові весла на носі й кормі були загострені й це давало змогу судну легко маневрувати. Зовні «чайку» обробляли смолою, уздовж бортів додаючи в’язанки очерету для стійкості та непотоплюваності судна, щоб воно могло вистояти за будь-якої негоди, легко долаючи Дніпрові пороги.

Та не тільки «чайки» використовували під час походів січовики. Задіювали й менші за розмірами судна — ті ж струги. Коза­цький струг теж вирізнявся легкістю, повороткістю й швидкохідністю. Його однодеревий корпус оковувався залізом, по бортах для збільшення стійкості й непотоплюваності кріпили пояс з очерету. Ніс і корма були гострими, палуби не існувало, на носі й у кормі розташовувалися горища. Струг мав пряме вітрило, від 16 до 40 весел (залежно від довжини стругу). На кормі, іноді в носі, облаштовували загребні (рульові) весла. Озброювалися такі судна інколи й фальконетами, могли вміщувати від 50-100 осіб (деякі човни були завдовжки 15-21, завширшки 5,5-6 м). Струг зовні дещо схожий на «чайку», але часто використовувався як додаткове судно, на якому перевозили або людей, або вантаж. Та й для битви його застосовували лише за потреби.

Власними силами

Звісно, читати про козацькі човни досить цікаво, але як щодо того, аби власно­руч побудувати якийсь із них? Замислилися, зацікавилися, та не впевнені у власних силах?!.

А ось хлопці із Старосамарської козацької сотні м. Дніпро на це питання відповіли так: «Нічого важкого! Збудуємо, адже ми — справжні козаки». Й у наших сучасників усе вдалося! Хоч і не в робочий час працювали, не щодня, а коли мали вільну годину. Та кілька місяців копіткої праці — й нині маємо унікальну родзинку старовинного суднобудівництва — козацький струг. Чи ж кожен музей може таким похвалитися? А тут — ще й на ходу, вже з весни долатиме Дніпрові та Самарські вири й радуватиме очі українців згадкою про величне минуле.

Ініціаторами створення подібного дива стали двоє наших земляків-пат­ріотів, видатних сучасних козарлюг — Микола Шапа та Олег Черненко. Ідея ж побудувати струг виникла невипадково.

«У нас на прапорі зоб­ражено човен козацький, та й Старосамарська сотня знаходиться на річці Самарі. Багато років ми проводили фестиваль «Самарська Покрова», а ось човна свого  не мали. Тож вирішили, що настав час мати своє. Ідея прийшла від Миколи Шапи. Але він хотів спочатку зробити «довбанку» (різновид невеликого козацького судна, зробленого з цільної деревини. — Прим. авт.). Та згодом вирішили самі побудувати плоскодонний струг. Порахували, що дешевше це робити власноруч. Для мене робота з деревом не новина, тож був упевнений у тому, що у нас все вийде. Радилися з майст­рами, котрі вже робили подібні човни; вивчали старий човен у Підгородному, креслення козацьких суден. Є певні технічні вимоги, особливості для їх будівництва: аби днище було вигнуте від носа й до носа. Тому по-особливому треба було збирати струг — догори днищем. Коли ж я вигадав потрібний стапель (платформа для будівництва), за допомогою якого можна збирати човен, уже наступного дня робота зрушилася. Згодом лише дізналися, що саме таким способом човни плоскодонні й збирали раніше», — згадує козак Олег Черненко.

Олег Черненко з Миколою Шапою та за підтримки інших патріотів (переважно працювали  4 козаки) почали власноруч відновлювати бувалу славу козацького флоту.

Суднобудівельники намагалися дотримуватися усіх технологій, які використовували козарлюги ще кількасот років тому. Наприклад, стики шпаклювали промасленими канатами. Й створили, зрештою, доволі міцне судно. «Тонн п’ять перевезе!» — хитрувато усміхається Олег Черненко.

Нині струг старосамарців завдовжки майже 9 метрів та заввишки 90 сантиметрів борта (буде ще й обв’язка човна з тростини — для його стійкості на воді). Струг розраховано на шість веслувальників та двох стернових.

Ціна ж, яку витратили на унікальне судно, не така вже й велика — 12 тисяч гривень. За ці гроші придбали дерево, переважно сосну. «Хотіли виготовити весла з ясеня, але зрозуміли, що то дуже дорого й відмовилися від такої ідеї», — розповідає Олег Черненко.

Загалом козаки задоволені своєю роботою. Могли б зробити й більший корабель, але усе впирається в кошти та вільне місце під забудову — судно розмістив на своїй невеликій господі підгороднянин Анатолій Рак, якому козаки дуже вдячні.

На усю роботу загалом витратили 2 місяці, але через те, що працювали лише у вільний час, будівництво розтягнулось аж на рік.

Та, врешті, мають, чим пишатися! До Покрови створили унікальний коза­цький струг. Чекаємо весни, аби побачити його на ходу!

Анфіса Букреєва-Стефко


ЛИЦА



 


        ВІДЕО ПРО НАС
https://youtu.be/YSwVFds_tZc













В Днепре казаки Старосамарской сотни построили аутентичный козацкий струг

В Днепре казаки Старосамарской сотни построили аутентичный козацкий струг

В Днепре казаки Старосамарской сотни собственноручно построили аутентичный козацкий струг - судно, которое запорожцы использовали еще с княжеских времен. Строительство, рассказывает идеолог Николай Шапа, растянулось на год.

Впервые на воду лодку хотели спустить еще в октябре, но сначала помешала погода, потом карантин. Главная идея, говорит козак Старосамарской сотни Олег Черненко, напомнить о славе козацкого флота. Удалось ли в этот раз спустить струг на воду?

9 метров в длину, более метра в высоту, на носу лодки — козацкие знамена и пушки. Так козаки общественной организации «Золотая паланка» спустили на воду собственноручно изготовленный струг. Отаман судна Олег Черненко, он же козак Ворон, рассказывает, струги использовали как грузовые суда в морских походах еще со времен князя Святослава. Тогда они были большие и вмещали до 100 человек. Современный струг поместит не более десяти.

«Наша лодка козацкий струг называется, она плоскодонная, предназначена для перевозки грузов. На Босфоре были найдены в прошлом году около 30 таких судов, различной длины, но минимальный 9 метров, у нас такой же», - говорит Олег Черненко - козак Старосамарской сотни.
При строительстве судна придерживались всех технологий, которые использовали предки сотни лет назад, изучали чертежи и старое судно в Подгородном. Стыки шпаклевали промасленными канатами, из тростника выложили дополнительные борта, рассказывает козак Ворон. Единственное, что отличает конструкцию от оригинала - материал. Во времена козачества их изготавливали из дубов, этот сделан из сосны.

«Ставят стапеля и от днища наращивают борта. У нас другая методика, мы собираем вверх ногами - собираем днище, а потом к нему наращиваем борта вниз и затем переворачиваем», - говорит Олег Черненко.
Цель, рассказывает козак-идеолог Николай Шапа - популяризировать козацкие истоки украинского народа и напомнить потомкам о славе козацкого флота.
«Нас вдохновили успехи наших козаков, которые занимаются реконструкцией, в частности они сделали на Днепре байдака реконструкцию. Мы пошли другим путём - не байдак, а струг. Здесь белое пятно и в науке, и вообще это козацкий эксперимент, а мы козаки любим эксперименты», - говорит Николай Шапа.
По казацкой традиции, перед сплавом, судно сутки было в воде. Перед тем как уплыть - выстрелили из пушки. И далее казаки отправились в плавание по Днепру.





НОВОСТИ РЕГИОНАПід Дніпром ентузіасти будують козацький струг | Днепр вечерний У дворі приватного будинку в Підгородньому група потомствених козаків будує копію козацького човна. — Звісно на чайку ми замахуватісь не будемо. Просто зробимо Невеликий струг для малих мілкіх річок … Альо немного таки на Щось буде схоже … Невеликий метрів немного более 8, повідомив активіст і блогер Олег Черненко. Будівництво підходить до завершення, і в перших числах жовтня вони розраховують спустити його на воду. Струга — козацький човен ХVI-ХVII ст. — один з основнох типів суден, на яких козаки здійснювали морські походи. Козачий струг відрізнявся легкістю, повороткістю і швидкохідні. Однодеревий корпус з набоями оковивался залізом, по бортах для збільшення остійності і непотоплюваності кріпили пояс з пучків очерету. Ніс і корма були гострими, палуба була відсутня, на носі і в кормі розташовувалися горища. Струг мав щоглу висотою ок. 11м з прямим вітрилом. На кормі, іноді в носі розташовувалися Загребной (кермові) весла.
Источник: https://dnepr.areas.news/pid-dniprom-entuziasti-budujut-kozackij-strug-dnepr-vechernij/


ПІД КОЗАЦЬКИМИ ВІТРИЛАМИ ПІД КОЗАЦЬКИМИ ВІТРИЛАМИ За легендою, душа козака, що віддав життя за рідну землю, - втілювалася у чайку. Цих птах шанували запорожці, вважали їх своїми янголами-захисниками під час річкових та морських походів. Ці битви, без сумніву, належать до найславніших сторінок історії українського військового мистецтва! Тактикою ведення бою на морі та на річках, сміливістю та професійною вправністю у морському бої, дотепністю під час штурмів ворожих фортець, козаки викликали неабияке захоплення навіть у опонентів. Турецькі військові діячі деколи з захопленням згадували, як відчайдушно та тактично вивірено діяли запорожці! От і французький посол у Стамбулі Філіп де Арле де Сезі називав у 1625 р. козаків не аби як – «господарями Чорного моря». Але ж, якими судами користувалися під час річкових та морських походів січовики? А Душа – Чайкою Літає У козаків існувало кілька видів човнів та суден. Одне з найбільш розповсюджених – Чайка, що вдало підходила до морських походів бо відрізнялася гарною стійкістю у буревії, була легким судном на ходу та швидким й не дуже помітним на воді. Останнє ставало справжнім дарунком у військових операціях: при буревіях, кілька таких суден, непоміченими, могли максимально близько наблизитись до великих неповоротких галер супротивника! Тож на власних вертких чайках козаки здобували перемогу і над добре озброєними турецькими галерами. На Чайці зазвичай встановлювалося 12-15 пар весел і знімна щогла, висотою 4 м з прямим вітрилом(ставили при попутному вітрі). Рульові весла на носі й кормі, були загострені й дозволяли судну легко маневрувати. Зовні чайку смолили, уздовж бортів додаючи в’язанки очерету для стійкості і непотоплюваності судна. Таке судно могло вистояти у будь-яку негоду, оті пороги Дніпрові легко долало! Та не тільки «Чайки» використовували під час походів січовики. Задіювали й менші за розмірами судна – ті ж струги.. Козацький струг теж відрізнявся легкістю, повороткістю й швидкохідністю. Однодеревий корпус його оковувався залізом, по бортах для збільшення остійкості і непотоплюваності кріпили пояс з очерету. Ніс і корма були гострими, палуби не існувало, на носі й у кормі розташовувалися горища. Струг мав пряме вітрило, від 16 до 40 весел(в залежності від дожени стругу). На кормі, іноді в носі розташовувалися загребні (рульові) весла. Озброювалися такі суда деколи й декількома фальконетами, й могли вміщувати від 50-100 чоловік (деякі човни були довжиною 15-21, шириною 5,5-6 м. Стург був зовні дещо схожий на чайку, але часто використовувався як додаткове судно, на якому перевозили або людей, або вантаж. Та й до битви його використовували, за потреби. Як Старосамарці струг звели Звісно, читати про козацькі човни- то доволі цікаво, але, як Ви відноситеся до того аби власноруч побудувати якийсь з них? Замислилися, зацікавлені але не впевнені у власних силах? А от у хлопців з Старосамарської козацької сотні м. Дніпра на це питання лише одна відповідь була – «Нічого важкого! Збудуймо. Бо ми ж – справжні козаки.» Й у наших сучасників усе вдалося! Хоч і не у робочий час працювали, не кожен день, - а коли були вільні: чи то вечорами після роботи, чи то у вихідні. Та кілько місяців копіткої праці – й нині маємо унікальну родзинку старовинного судобудівництва – козацький струг. Чи ж кожен музей такий має? А тут – ще й на ходу, вже з весни долатиме Дніпрові та Самарські вири й радуватиме очі українців згадкою про величне минуле! Ініціаторами зведення подібного дива стали двоє наших земляків-патріотів, видатних сучасних козарлюг - Микола Шапа та Олег Черненко. Ідея ж прийшла з побудовою струга не випадково. « У нас на прапорі зображено човен козацький, та й Старосамарська сотня знаходиться на річці Самарі, багато років Ми проводили фестиваль «Самарська Покрова», а от човна свого – не мали. Тож вирішили, що настав час мати своє. Ідея прийшла від Миколи Шапи. Але він думав спершу зробити «довбанку»(різновид невеликого козацького судна, що зроблений з цільної деревини). Та згодом ми вирішили самі вже побудувати плоскодонний струг. Порахували, що буде дешевше, власноруч, от і цікаво було, чи зможемо зробити так, як пращури. Для мене ж робота з деревом не нова, тож був упевнений в тому що у нас усе вийде. Радилися з майстрами, що вже робили подібні човни, вивчали старий човен у Підгородньому, креслення козацьких суден. Є певні вимоги технічні, особливості для будівництва таких суден: аби днище було вигнуте від носа й до носа. Тож, по-особливому треба було збирати струг - Вверх днищем. Ми до цього дійшли вже протягом роботи. Спершу не знали.. Коли ж я вигадав потрібний стапель (платформа для будівництва), за допомогою якого можна збирати човен, - на наступний же день робота зрушилася. Згодом лише дізналися, що саме так човни плоскодонні й збирали раніше(вверх днищем).» - згадує козак Олег Черненко. Олег Черненко, удвох з Миколою Шапою та за підтримки інших патріотів(в основному працювали 4 козаки, допомагали деколи й інші козаки, зокрема воїни –захисники України на Сході), почали власноруч на Дніпропетровщині відновлювати бувалу славу козацького флоту. Намагалися суднобудівельники дотрималися у побудові усіх технологій, які використали козарлюги ще кількасот років тому. Стики шпаклювали промасленими канатами, як то колись було! Й створили врешті доволі міцне судно. «Тон п’ять перевезе!»- хитрувато усміхається Олег Черенко. Нині струг Старосамарців має довжину майже 9 метрів та висоту 90 сантиметрів борта(буде ще й обв’язка човна з тростини –задля його стійкості на воді), струг розрахований на шість веслувальників та двох стернових. Ціна ж у яке обійшлося унікальне судно нині не така вже й велика – 12 тисяч гривень. За ці гроші придбали дерево, в основному сосну. «Хотіли виготовити весла з ясеня, але зрозуміли що то дуже буде дорого й відмовилися від цієї ідеї» - розповідає Олег Черненко. Загалом козаки лишилися задоволені своєю роботою. Могли б зробити й більший корабель, але усе упирається в кошти та вільне місце під забудову – судно розмістив на своїй невеликій господі, Підгороднянин, Анатолій Рак. «Дуже вдячні йому за це!» На усю роботу козаки загалом витратили десь 2 місяці, але через те що працювали лише по вихідним та у вільний час, - будівля стругу розтяглася аж на рік. Та врешті мають чим пишатися! До Покрови сторили унікальний козацький струг. Чекаємо на весну, аби побачити його на ходу! Анфіса Букреєва-Сетфко ID: 851713 Рубрика: Поезія, Лірика дата надходження: 17.10.2019 08:42:43 © дата внесення змiн: 17.10.2019 08:42:43 автор: АНФІСА БУКРЕЄВА(СІРКО)


Немає коментарів:

Дописати коментар